Bijzonder zomerevenement: Førdefestival

7 september 2017

In het Noorse stadje Førde vindt ieder jaar in juli een van de leukste wereldmuziekfestivals plaats. Het onderscheidt zich van gelijksoortige zomerevenementen als Music Meeting, Amsterdam Roots, Sfinks en Womad doordat er concerten op meer dan twintig verschillende locaties zijn, waaronder een eeuwenoude houten kerk en schilderachtige buitenplekken.

‘De wereld komt naar Førde’ is het terechte motto van het festival. Naast bekende acts zoals Tinariwen uit Mali, Mokoomba uit Zimbabwe en Bitori uit Cabo Verde, zijn er ook artiesten te zien uit meer abscure gebieden, zoals dit jaar uit de Mayotte eilanden in de Stille Oceaan en het bergstaatje Bhutan.

Er waren veel mooie optredens. Het spannende rootstrio Molsky’s Mountain Drifters uit de Appalachen zou met zijn razendsnelle viool- en banjospel en melancholieke samenzang ook de ons ontvallen aimabele muziekconnaisseur Geert Hendericksx plezier hebben gedaan. Mamadou Diabate & Percussion Mania uit Burkina Faso gooiden net als dit jaar op het Afrikafestival in Hertme, alle dansremmen los met hun sets waarin twee immense balafons de toon aangaven, samen met stevige percussie. Het Bulgaarse dameskoor Angelite, dat met zijn a capella gezongen dissonanten aan Stockhausen deed denken, ontving een staande ovatie in de prachtige, op een grafheuvel gelegen, volgepakte houten Førdekyrke.

Maar het onbetwiste hoogtepunt van dit fascinerende festival was dit jaar filmmaakster, zangeres en componiste Elle Marja Eira. Als Lapse, ze was ooit rendierhoedster, brak ze zeer emotioneel en aangrijpend een lans voor de onderdrukte positie van het semi-nomadenvolk. Je zou Elle Marja Eira de Björk van Lapland kunnen noemen, met vergelijkbaar bijna maniakaal temperament. Zij zou weleens de nieuwe parel op internationale festivals kunnen worden, net als de eveneens zeer originele en even visionaire Estse zangeres en violiste Maarja Nuut, die onlangs doorbrak op Womad.